petek, 1. maj 2009

Pet minut za kulturo - Hans Holbein

Ime moža, ki je temeljito vplival na razvoj britanske likovne umetnosti po koncu 15. stoletja, je Hans Holbein.

Hans Holbein se je leta 1497 rodil v Augsburgu na Bavarskem, njegova slikarska kariera pa je vzpon doživela po prihodu v Basel leta 1526. V Basel se je vrnil tudi po svoji "britanski avanturi", saj mu je v Švici ob strani stal njegov mecen, veliki učenjak Erasmus. Ta je tudi poskrbel za še eno Holbeinovo "poslovno pot" v Anglijo. Ob svojem drugem obisku onkraj morja je Holbein namreč delal za filozofa Thomasa Mora, Erasmusovega prijatelja.

Veliko je k Holbeinovemu uspehu v Veliki Britaniji pripomoglo navdusenje zloglasnega "krvavega" kralja Henrika VIII. nad njegovim delom. Prav zaradi prijateljstva s Henrikom številni zgodovinarji
umetniku očitajo priliznjenost in slepo hlepenje po uspehu. Po smrti Jane Seymour je Hans Holbein kralju, ki se je kar šestkrat poročil, nekaj svojih žena pa je tudi sam "prikrajšal za glavo", celo pomagal iskati novo ženo. Ogledoval si je primerne mlade plemkinje, jih portretiral in Henriku prinašal slike. Ravno portreti so bili največja Holbeinova "slast".

Zagotovo pa je ena od velikih skrivnosti slikarstva Holbeinovo delo Ambasadorja.

Dešifriral pa jo je Federico Zeri. Pri tej sliki >>Poslanika<< (Tate) so se vsi spraševali, kaj pomeni podolgovat predmet v ospredju. Na sliki sta upodobljena veleposlanika francoskega kralja. Sprva so ta predmet razumeli kot podolgovat list papirja. Čuden madež v nekem skladnem redu. Obe osebi sta pravilno vključeni v prostor in globino polja, ta spaka v ospredju pa je zgrajena v povsem drugačnem perspektivičnem pogledu.

In kaj je? Anamorfoza. Človeška lobanja. Razpotegnjena zaradi spremenjene perspektive. Spoznana je zgolj skozi neko luknjico okvirja na desni strani. Slika je očitno imela izbočen okvir, v okviru je bila luknja in če si pogledal skozi njo, je podoba dobila pravilna sorazmerja: podobo lobanje.

Toda v čem je >>finta<< te lobanje? Zakaj je postavljena pred ta dva mlada, samozavestna moška, ki sta na vrhuncu svoje kariere, bogastva, svetovljanstva?

Razlog je v opominu. V tistemu, čemur pravimo >>memento mori<<. Tudi ambasadorja sta končna: čas ima svojo moč. Pogost renesančni motiv, a v svoji sporočilnosti streznitven še danes.


    • Robert Hutinski: Inri reaktor